Wetsvoorstel omtrent zorgcontractering ingetrokken

door | sep 19, 2024 | Algemeen

Het wetsvoorstel Bevorderen van zorgcontractering is ingetrokken. Minister-president Dick Schoof heeft afgelopen maandag een overzicht naar de Tweede Kamer gestuurd van de wetsvoorstellen die, mede in het licht van het hoofdlijnenakkoord en het regeerprogramma, zullen worden ingetrokken volgens de reguliere procedures. Artikel 13 van de Zorgverzekeringswet (Zvw) blijft daardoor ongewijzigd.

Artikel 13 van de Zvw regelt dat een verzekerde die zorg afneemt van een zorgaanbieder met wie zijn of haar verzekeraar geen contract heeft, recht heeft op een vergoeding van die zorg. Dit artikel blijft dus nu, na de brief van de Schoof, ongewijzigd.

Een belangrijk onderdeel van het wetsvoorstel is de verduidelijking van het hinderpaalcriterium in artikel 13. Op 25 maart bracht De Raad van State al een advies uit over het wetsvoorstel en oordeelde dat het wetsvoorstel geen wezenlijke verandering aanbrengt aan het hinderpaalcriterium. Het was volgens de Raad van State bovendien de vraag in hoeverre het wetsvoorstel bijdroeg aan de bevordering van zorgcontractering. Het wetsvoorstel wordt dus nu ingetrokken.

Toegankelijke en transparante contractering

SPOT pleit voor een toegankelijke en transparante contractering voor alle zorgaanbieders. Kleine zorgaanbieders worden vaak belemmerd om een contract met een zorgverzekeraar aan te gaan. De contractuele eisen van verzekeraars lopen dusdanig uiteen dat zorgaanbieders veel tijd kwijt zijn aan het contracteringsproces. Tijd die niet kan worden besteed aan de zorg. Zorgverzekeraars behouden te veel macht bij het niet contracteren van zorgaanbieders. Verder hoeven zorgverzekeraars weinig verantwoording af te leggen over besluiten om wel of niet te contracteren. Hierdoor is er weinig stimulans vanuit de zorgverzekeraar om alsnog te gaan contracteren.

SPOT sloot zich destijds ook aan bij de conclusie van de Raad van State dat het wetsvoorstel geen bijdrage zou leveren aan het bevorderen van contracteren. Een contract met een zorgverzekeraar draagt voor kleine zorgaanbieders op dit moment niet bij aan betere zorg voor hun cliënten. Het leidt tot hogere administratieve en organisatorische lasten die niet in verhouding staan met de voordelen van een contract. Dit betreft onder meer extra verantwoording over doelmatigheidseisen van zorgverzekeraars. Bovendien ervaren zorgaanbieders hierin geen gelijkwaardige positie. Daarnaast komen veel kleine zorgaanbieders simpelweg niet in aanmerking voor een zorgovereenkomst vanwege niet te halen minimale zorgomzet. Ondanks verduidelijking omtrent niet-gecontracteerde zorg, zou het wetsvoorstel bovenstaande punten niet oplossen. SPOT is dan ook blij met de terugtrekking van het wetsvoorstel.

Vanuit onze branchevereniging helpen wij graag onze leden met onder andere zorgcontractering. Met behulp van onze helpdesk kan je al je vragen stellen aan onze deskundigen en zullen zij je bijstaan met raad en daad over inkoopdocumenten, deadlines en inschrijving. Daarnaast organiseren wij met onze samenwerkingspartners elk jaar webinars omtrent contractering.

Interessant? Bekijk nu ons lidmaatschap en neem vrijblijvend contact met ons op.

Bron: Overheid