Werkbezoek Zorgboerderij De BoerdeRijn in Zoeterwoude

door | jul 22, 2024 | Algemeen

De kleinschalige zorg heeft zo veel te bieden. Vanuit een mooie samenwerking tussen Vereniging SPOT en Federatie Landbouw en Zorg (FLZ), heeft er een werkbezoek aan Zorgboerderij De BoerdeRijn plaatsgevonden. SPOT-directeur Francis Eijsackers ging op de fiets langs in Zoeterwoude.

Met een set opgepompte banden en een goede dosis enthousiasme, pakte Francis vorige week haar fiets om een bezoek te brengen aan Zorgboerderij De BoerdeRijn. Deze kleinschalige zorgonderneming wordt gerund door Corlene en Geert van Rijn. Plezier, ontspanning en vooral je zelf mogen zijn, staan op de eerste plaats en zijn belangrijke uitgangspunten. De deelnemers van de dagbesteding worden hulpboeren genoemd. Zij hebben behoefte aan arbeidsmatige dagbesteding en/of een zinvolle daginvulling. Het gaat dan om mensen met een verstandelijke beperking, een autistische stoornis of leerlingen van het speciaal onderwijs. Sinds 2002 is de zorgboerderij actief, en vanaf 2013 is er ook een logeeropvang. De hulpboeren kunnen dan een heel weekend blijven op de boerderij.

“Het was mooi om te horen dat buurjongen Bart jaren geleden de aanleiding was om met deze doelgroep te gaan werken”, vertelt Francis. “Momenteel is Bart zelf een enthousiaste hulpboer. Hoe leuk is dat.”

Kirsten, een van de hulpboeren, zou samen met Corlene een rondleiding geven aan de directeur van SPOT. En wat was er veel te zien: heel veel verschillende dieren, een prachtige bloementuin en zelfs een fietsen werkplaats. Ook was er een zelfpluk moestuin en natuurlijk een gezellige ruimte voor een pauze.

Hard werken

Naast het passievol en kleinschalig ondernemen, werd ook de realistische kant van kleinschalige zorg besproken. Corlene en Geert zijn 5 dagen per week en in het weekend bezig met dagbesteding en logeerzorg. Daar bovenop komt ook nog eens de administratie die zij zelf ’s avonds nog doen. Ook werden de vele kwaliteitsregels besproken, en de mogelijke risico’s die je soms als ondernemer in de kleinschalige zorg loopt. Zo moesten Corlene en Geerten lange tijd zonder inkomsten ondernemen. Dit kwam door een niet goed functionerend digitaal facturatie systeem. “Dat doe je alleen als je hart voor de doelgroep en de kleinschalige zorg hebt”, aldus Francis.

De hulpboeren (maximaal tien per dag) worden naast Corlene en Geert, ook door een vaste groep vrijwilligers begeleid. En dat werkt merkbaar! Iedereen kent elkaar, er wordt naar elkaar om gekeken en voor elkaar gezorgd. Namens SPOT willen wij de lieve hulpboer Kirsten en zorgondernemers Corlene en Geert hartelijk bedanken voor dit kijkje in hun mooie zorgboerderij.

We nodigen iedereen van harte uit om eens te komen kijken in een kleinschalige zorgvoorziening. En vooral om te praten met cliënten over hún beleving van de zorg, het wonen en de invulling van hun oude dag. Samen werken we aan de toekomst van de zorg, en goede zorg in de toekomst.