VNG trekt zich terug uit bestuurlijke afspraken Wlz Ggz

door | sep 19, 2024 | Algemeen

Het VNG-bestuur trekt zich per direct terug uit eerder gemaakte bestuurlijke afspraken over het terugdringen van de instroom in de Wlz Ggz. Aanleiding is het besluit van het rijk om gemeenten in 2025 opnieuw niet volgens de normale systematiek in het gemeentefonds te compenseren voor volumegroei.

In het voorjaar van 2023 maakten rijk, gemeenten, het CIZ, zorgkantoren en zorgaanbieders bestuurlijke afspraken over passende zorg en het terugdringen van de instroom in de Wlz Ggz. Met de afspraken willen partijen zorgen dat mensen met een ernstige psychische aandoening en een langdurige, intensieve zorgvraag passende zorg en ondersteuning krijgen, in de Wmo én in de Wlz. Deze bestuurlijke afspraken lopen tot 2025, maar de VNG trekt zich nu dus terug, omdat de randvoorwaarden voor gemeenten onvoldoende worden ingevuld.

Wat betekent dit besluit concreet?

• De VNG neemt afstand van de kwantitatieve doelstelling om toe te werken naar instroom van maximaal 100 cliënten in de Wlz per maand.
  • De VNG sluit niet meer aan bij de regiegroep en bestuurlijk overleg Wlz Ggz.
  • De VNG ziet geen rol meer voor zichzelf om gemeenten aan te spreken op beleidskeuzes die een effect zouden kunnen hebben op instroom in de Wlz.
  • De VNG heroverweegt in oktober of zij betrokken wil zijn in de werkagenda die nu wordt opgesteld voor inwoners met een langdurige zorgvraag en psychische problematiek.
  • De VNG voert geen herhaalmeting uit van de looptijd van Wmo beschermd wonen indicaties en maakt hierover ook geen resultaatafspraken.
  • Gemeenten hebben eerder afspraken gemaakt met het zorgkantoor over ‘de regioaanpak’. Deze plannen zijn in veel regio’s een positief vliegwiel voor samenwerking. Het is aan gemeenten zelf om deze afspraken al dan niet te blijven uitvoeren. De VNG zal hier niet meer actief op aansturen.

Regio-overleggen SPOT

Bij Vereniging SPOT zetten wij ons samen in voor een sterke en verbonden vereniging van kleinschalige zorgorganisaties in woon- en thuiszorg. Om deze verbintenis krachtiger te maken, hebben wij regionale overleggen door en voor onze leden geïntroduceerd. Onze regio-ambassadeurs nemen het voortouw in het organiseren van themabijeenkomsten binnen de regio. Op deze manier wordt er kennis uitgewisseld en samenwerkingen verder versterkt. De regio-overleggen starten vanaf november.

Ook geïnteresseerd in deze overleggen, maar geen lid van SPOT? Neem contact met ons op en we bespreken graag de mogelijkheden.

Bron: VNG