Duidelijkheid over wat mantelzorgers en vrijwilligers mogen in de zorg

door | jun 12, 2024 | Algemeen

Wat mogen mantelzorgers en vrijwilligers in de zorg? Wie is verantwoordelijk als er iets mis gaat? De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft een nieuw webdossier waarin er meer duidelijkheid wordt gegeven over de rollen en taken van mantelzorgers, vrijwilligers en andere medewerkers in de zorg- en welzijnssector.

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) geeft in het webdossier duidelijkheid en tips. In het webdossier staan antwoorden op veel gestelde vragen over de inzet van mantelzorgers en vrijwilligers ter ondersteuning van de professionele zorgverlener. Ook is er informatie te vinden over het overdragen van taken, bijvoorbeeld het uitvoeren van voorbehouden handelingen, aan mantelzorgers en vrijwilligers (taakdelegatie).

Aansprakelijkheid mantelzorger

In het dossier komt bijvoorbeeld naar voren dat de mantelzorgers zelf verantwoordelijk zijn voor de zorg die zij verlenen, thuis, maar ook binnen het verpleeghuis en het ziekenhuis. Het kan gebeuren dat er iets misgaat. De inspectie zal mantelzorgers dan niet aanspreken op de fout. Dit gebeurt alleen als een mantelzorger met opzet fouten maakt. In dat geval kan de inspectie eventueel aangifte doen.

Verantwoordelijkheid zorgaanbieder

De zorgaanbieder moet op zijn beurt controleren of de taken die de mantelzorg op zich heeft genomen, goed kan uitvoeren. Samenwerking en overleg is het belangrijk, en de mantelzorger en de zorgaanbieder moeten samen kijken naar wat wel en niet kan. Er wordt van de zorgaanbieder verwacht dat er regelmatig met de mantelzorger wordt gereflecteerd over hoe het gaat.

Op de Helpdesk-pagina van SPOT vind je ook informatie over de inzet van mantelzorgers en het delegeren van zorgtaken.

Bron: Vilans