Convenant MGZ ondertekend zonder betrekking van de kleinschalige zorgaanbieders

door | sep 5, 2024 | Algemeen

Deze week is door de betrokken partijen het convenant MGZ ondertekend, waarin afspraken zijn gemaakt om de toegankelijkheid van medisch-generalistische zorg (MGZ) voor cliënten met een Wlz-indicatie, zowel overdag als tijdens de spoedzorg in de avond-, nacht- en weekenduren, te verbeteren.

SPOT vindt dat het convenant een goede bijdrage levert aan het maken van (samenwerkings)afspraken over medisch generalistische zorg, zoals door verduidelijking van de rollen van de betrokken zorgprofessionals, maar vindt het onbegrijpelijk dat vertegenwoordigers van kleine en kleinschalige zorgaanbieders niet zijn betrokken bij de totstandkoming van het convenant. Kleine zorgaanbieders hebben immers een belangrijke rol bij het organiseren van de medisch-generalistische zorg. Om die reden heeft SPOT samen met de BVKZ en de FLZ een brief gezonden aan ActiZ als vertegenwoordiger van de woonzorgaanbieders in het convenant, waarin ondermeer aandacht wordt gevraagd voor de positie van cliënten met een pgb en de door de tekorten op de arbeidsmarkt soms wat lastig realiseerbare 24/7 bereikbaarheid van een niet-medische behandelaar.

We hopen dat het convenant leidt tot verbetering van de samenwerking tussen zorgprofessionals en nemen de effecten ervan mee in de periodieke overleggen met ActiZ en de LHV.