Contractstandaarden Wmo 2015 beschikbaar

door | sep 19, 2024 | Algemeen

De standaarden zijn akkoord bevonden door de Stuurgroep i-Sociaal Domein. In de komende maanden bespreken verschillende commissies van de VNG de standaarden, met als doel een besluit tijdens de ALV van de VNG in november 2024. Het advies is om de contractstandaarden algemeen verbindend te verklaren.

‘Algemeen verbindend verklaren’ betekent dat de contractstandaarden verplicht worden voor alle betrokken partijen, ook voor degenen die niet direct bij het opstellen ervan betrokken waren. Hierdoor ontstaat uniformiteit in de manier waarop gemeenten contracten afsluiten binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dit helpt om verschillen in uitvoering te verminderen. Door de algemeenverbindendverklaring gaan op termijn alle gemeenten en aanbieders met de contractstandaarden werken, dit heeft een stevig effect op de vermindering van de administratieve lasten.

Hoe kan je je voorbereiden?

Gemeenten en zorgaanbieders kunnen de contractstandaarden nu al gebruiken bij nieuwe aanbestedingen. Eventuele wijzigingen tijdens het besluitvormingsproces worden verwerkt in de documenten. Dankzij een wijzigingsclausule kunnen bestaande contracten worden aangepast.

Klik hier voor de documenten contractstandaarden Wmo 2015.

Bron: VNG