Brancheorganisaties en Netwerk Cliëntenraden tekenen voor een nieuwe Vertrouwenscommissie Wmcz

door | apr 24, 2024 | Algemeen

Vijf organisaties binnen de zorgsector hebben een belangrijke stap gezet door het ondertekenen van de Samenwerkingsovereenkomst Vertrouwenscommissie Wmcz. Branchevereniging Kleinschalige Zorg (BVKZ), Federatie Landbouw en Zorg Nederland, Branchevereniging SPOT, Branchevereniging Zorgthuisnl, en Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg (NCZ) bundelen hun krachten om een laagdrempelige Landelijke Commissie van Vertrouwenslieden te realiseren voor kleine zorgaanbieders en hun cliëntenraden.

De samenwerkingsovereenkomst, die is opgesteld met het oog op het bevorderen van transparantie, vertrouwen en gelijkheid binnen de zorgsector, omvat een gedetailleerd kader voor de oprichting, samenstelling, taken, vergaderingen, besluitvorming, kosten en toelatingsprocedures van het Samenwerkingsverband en de Vertrouwenscommissie.

Volgens mw. M. Biacsics, directeur van NCZ, “is dit een belangrijke mijlpaal voor cliëntenraden en zorgaanbieders. Door samen te werken aan de oprichting van de Vertrouwenscommissie Wmcz, tonen we onze gezamenlijke toewijding aan het waarborgen van de rechten en belangen van bewoners/cliënten en (kleinere) (thuis) zorgaanbieders.”

Dhr. M. Fischer, directeur van Federatie Landbouw en Zorg Nederland, voegt hieraan toe: “Deze samenwerkingsovereenkomst is het resultaat van intensieve en constructieve gesprekken tussen alle betrokken partijen. We zijn ervan overtuigd dat de Vertrouwenscommissie een waardevol instrument zal zijn voor het bevorderen van medezeggenschap en het oplossen van kwesties en geschillen daarbinnen.”

De Vertrouwenscommissie Wmcz zal worden voorgezeten door een onafhankelijke voorzitter en vicevoorzitter, benoemd door het Samenwerkingsverband. De leden van de commissie zullen worden aangewezen op voordracht van de samenwerkende organisaties.

De ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst vond plaats op 23 april 2024 te Utrecht en is ondertekend door de vertegenwoordigers van BVKZ, Federatie Landbouw en Zorg Nederland, SPOT, Zorgthuisnl, en NCZ.

Samenwerking organisaties zorg

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Marika Biacsics – van der Horst

Directeur – bestuurder

Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg (NCZ)

E-mail: marika@ncz.nl

Tel: 06 51 22 25 05