Bekostiging wijkverpleging op basis van experiment cliëntprofielen en de vijfminutenregistratie

door | mei 1, 2024 | Algemeen

Minister Conny Helder schrijft een brief aan de Tweede Kamer om de ontwikkelingen met betrekking tot de bekostiging in de wijkverpleging en het afschaffen van de vijfminutenregistratie te bespreken.

Minister Helder begint met het benadrukken van de voortgang in de doorontwikkeling van de bekostiging in de wijkverpleging, zoals gevraagd tijdens het commissiedebat van 10 april. Dit proces begon met het succesvolle experiment ‘Verpleging en Verzorging’ met integrale tarieven dat eindigde in 2021. Hoewel dit experiment positief werd ontvangen, was verdere ontwikkeling noodzakelijk vanwege enkele beperkingen, waaronder het niet wenselijk zijn van vrijgeven van tarieven bij niet-gecontracteerde zorgaanbieders. Het veld, waaronder Buurtzorg, speelt een cruciale rol in deze doorontwikkeling, waarbij cliëntprofielen en integrale tarieven centraal staan. Een convenant tussen veldpartijen is gesloten om invulling te geven aan deze doorontwikkeling.

De betrokkenheid van zorgaanbieders, waaronder de pilotaanbieders en Buurtzorg, bij de ontwikkeling van cliëntprofielen wordt benadrukt. Er wordt gebruik gemaakt van het Draagkracht Draaglast (DKDL) model dat is gekozen met input van het veld, met name V&VN en de pilotaanbieders. Het doel is een bekostigingssysteem te creëren dat aansluit bij de dagelijkse praktijk en de autonomie van wijkverpleegkundigen waarborgt. Minister Helder benadrukt dat het proces zorgvuldig verloopt met nauwe betrokkenheid van alle relevante partijen, inclusief kritische geluiden.

Vijfminutenregistratie

Wat betreft de vijfminutenregistratie, stelt de minister dat dit al in 2018 is afgeschaft op landelijk niveau. Zorgaanbieders hebben de vrijheid om over te stappen naar alternatieve registratiesystemen, zoals zorgplan=planning=realisatie, tenzij (zprt). Ondanks inspanningen om deze overgang te faciliteren, erkent de minister dat nog niet alle organisaties deze verandering hebben doorgevoerd. Vilans biedt ondersteuning aan zorgaanbieders die willen overstappen naar zprt en er zijn subsidieregelingen beschikbaar geweest om deze overgang te stimuleren.

Vertrouwen in sector van groot belang

Minister Helder wijst erop dat een verbod op de vijfminutenregistratie juridisch en praktisch niet haalbaar is en dat vertrouwen in de sector van groot belang is. Ze vertrouwt erop dat zorgaanbieders, met ondersteuning waar nodig, de overstap zullen maken naar efficiëntere registratiesystemen. Tot slot benadrukt ze het gemeenschappelijke doel van een toekomstbestendige wijkverpleging met verminderde administratieve lasten en een hogere werktevredenheid voor zorgverleners. Ze blijft in gesprek met aanbieders om verdere samenwerking te bevorderen in de doorontwikkeling van de bekostiging.

Voor de brief en de beslisnota, klik hier.

Mede tot stand gekomen dankzij ons Public Affairs kantoor BPRA.